Rome dag 3

22 juli 2018 - Rome, Italië

Vandaag wederom naar Rome en wel naar het Vaticaan. We gaan met de auto omdat de trein pas tegen negenen gaat rijden op zondag. We vinden een parkeerplaats (gratis op zondag) vlakbij. Na 5 minuten lopen stappen we het St Pietersplein tegen kwart over acht op. Het is erg rustig en dus geen wachtrij. Al gauw moeten we door een beveiliging. In tegenstelling tot bij het Colosseum, vinden ze nu mijn zakmes wel. Die lever ik in en ze beloven dat ik deze op weg naar buiten weer mag ophalen.

De St Pieter is inderdaad zeer indrukwekkend en groot. Hoewel de grootte op het eerste gezicht best meevalt. Dit komt doordat de beelden supergroot zijn en dus in verhouding tot de rest. Ik heb enkele foto's gemaakt, maar die dekken de lading echt niet zoals ook bij het Colosseum het geval was en alle andere enorme gebouwen, fonteinen en beelden in deze stad.

Vervolgens gaan we koffie met iets erbij nuttigen bij een tentje vlakbij. Dit raad ik de lezer echter niet aan. Het is 3 tot 4 keer zo duur dan gebruikelijk in Italië. (We blijven tenslotten nederlanders nietwaar?)

We gaan op weg naar de Engelenburcht (Castel Sant'Angelo) en de bijbehorende Engelenbrug (Ponte Sant'Angelo).  De burcht is oorspronkelijk gebouwd als mausoleum voor keizer Hadrianus en sinds de ondergang van het Romeinse Rijk gebruikt als gevangenis en fort. Tegenwoordig een museum met een verzameling keramiek, wapens en renaissanceschilderijen. Op de Engelenbrug zie je de engelen van Bernini. Deze brug is in deze vorm in 1450 gebouwd nadat de vorige was ingstort als gevolg van het gewicht van de pelgrims die de tombe van Hadrianus wilden zien.

We lopen door wat straatjes met galeriën en kunstenaars op weg naar de Piazza Navona. Hier zien we o.a. de Fontana dei Quattro Fiumi ontworpen door Bernini en symbool voor de vier rivieren die in de 17e eeuw het belangrijkst waren: de Nijl, de Ganges, de Donau en de Rio Plata. Achter de fontein staat de kerk (Sant'Agnese) die is ontworpen door Borromi. Bernini schijnt de rivier de Nijl een bedekt gezicht te hebben gegeven om niet naar de kerk te hoeven kijken en Borroni plaatste één enkel standbeeld, dat nadrukkelijk van de fontein wegkijkt, in de gevel van de kerk. (Hoe kinderachtig konden ze vroeger zijn :))

We lopen door naar het Pantheon. Hier staat een enorme rij omdat er niemand naar binnen mag vanwege een mis die gaande is. Daarom lopen we door naar de Trevi fontein. Inmiddels is het half twaalf en is het erg druk bij deze publiekstrekker. We schieten wat foto's en wandelen nog wat rond. Vervolgens terug naar het Pantheon om na een korte wachttijd naar binnen te gaan. Bijzonder is de opening midden in het dak en de regenwaterafvoer die nog steeds via het oude Romeinse afvoerstelsel schijnt te werken. Het is gebouwd in 118-128 nadat het gebouw uit 27 was verwoest door brand. Het was het eerste plafond at was gegoten uit cement en nu na 2.000 jaar staat dit nog steeds overeind. De muren zijn onder de koepel 6 m dik. Kunstenaar Rafaël wilde hier liever begraven worden dan in de Sint-Pieter. Ook de tombes van de koningen van Italië treffen we hier aan.

Als we teruglopen lunchen we bij MargheRita, Via delle Coppelle 31. Prima eten hier. Vervolgens zoeken we de auto op en gaan we naar de camping om verkoeling te zoeken aan het zwembad.

's Avonds maken we tapas en drinken we bier en ijsthee.

Als we de ST Pieter uitgaan via de kelder is het erg warm buiten geworden.

Quote van de dag: 'Ik vind dit misschien nog wel leuker dan bbq'en' (papa over de zelfgemaakte tapas hapjes)