Rome dag 5

25 juli 2018 - Rome, Italië

Vanochtend gaan we weer op tijd naar de stad. Het doel is de Sixtijnse kapel. Hiervoor moeten we eerst door het Vaticaanmuseum. En daarvoor moeten we eerst anderhalf uur in de rij staan. Gelukkig kunnen we een "caffe te go" scoren. Helaas smaakt deze koffie dramatisch slecht maar gopepd we hebben een portie caffeïne binnen en dat is belangrijk. Het wachten valt eigenlijk wel mee en we worden continu geconfronteerd met aanbiedingen om de line te skippen. Dit dan wel weer tegen de hoofdprijs. Principieel gaan we hier niet in mee.

Ik zou overigens een boom kunnen opzetten over de rijkdom in het Vaticaan met al haar pracht en praal en het feit dat als je meer betaalt je voorrang krijgt op de wachtrij. Dit in contract met de bedelaars die je op straat tegenkomt. Maar goed laten we het daar niet over hebben.

Eenmaal in het museum komje er achter dat je hier wel een dag kunt ronlopen om alle 1.400 kamers te ontdekken en de verhalen erachter te leren kennen. Je ziet dus ook heel veel "guided tours" die tussen de 2,5 en 4 uur lange tours begeleiden en toelichten. Misschien iets voor een volgende keer. Aan het eind van de tocht door het museum komen we aan in de Sixtijns kapel. Jeweetwel waar de kardinalen een nieuwe paus kiezen. Foto's maken mag niet en je moet verplicht doorlopen. Wel bijzonder hoor, al die fresco's gemaakt door o.a. Michelangelo met de vele bijbelse tafarelen.

Na dit bezoek gaan we richting metro om naar de camping terug te gaan. Maar niet voordat we nog een overdekte markt bezoeken die in het boekje 100% Rome staat beschreven. Dit marktje is echter dun bemand en stelt niet veel voor.

Als we thuis komen gaan we lunchen en zwemmen. 's Avonds eten we salade met van alles erbij.